Prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa to jeden z priorytetów PGNiG. W związku z tym w Spółce istnieją przejrzyste regulacje wewnętrzne, które stanowią wytyczne postępowania dla spółek należących do Grupy PGNiG oraz ich pracowników i współpracowników. Podstawą do realizacji wskazanych priorytetów jest działalność zgodna z wdrożonym Systemem zarządzania etyką i compliance w Grupie Kapitałowej PGNiG. System ten porządkuje i reguluje najważniejsze kwestie obszaru dotyczące w szczególności:
- kompetencji właściwych organów odpowiedzialnych za zarządzanie etyką i compliance w GK PGNiG,
- sposobów koordynacji i wymiany informacji w zakresie naruszenia przepisów prawa, zwyczajów przyjętych na rynku, norm branżowych, zasad dobrych praktyk rynkowych i norm etycznych w GK PGNiG,
- obowiązków spółek z GK PGNiG w zakresie zabezpieczenia ryzyk z obszarów etyki i compliance.
Przestrzeganie praw człowieka w Grupie PGNiG wspierane jest poprzez wdrożony Kodeks Etyki (Kodeks standardów etycznych GK PGNiG). Kodeks powstał w celu ujednolicenia i skonsolidowania standardów etycznych obowiązujących w GK PGNiG. Wśród podstawowych wartości, które są najważniejszymi z zasad postępowania spisanymi na łamach Kodeksu wymienić należy:
- odpowiedzialność – podstawa codziennego działania wszystkich pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, a jednocześnie wyzwanie, które mobilizuje ich do dbania o wspólne dobro oraz środowisko naturalne,
- wiarygodność – długotrwałe i konsekwentne budowanie wysokiej kultury komunikacji, opartej o zasady dialogu, stymulującej atmosferę zaufania wśród wszystkich interesariuszy Grupy,
- partnerstwo – budowanie trwałych, opartych na wzajemnym zaufaniu i obopólnie korzystnych relacji, w ramach Grupy PGNiG – z pracownikami i organizacjami związkowymi oraz na zewnątrz – z klientami, społecznościami lokalnymi i innymi uczestnikami rynku,
- jakość – zapewnienie wysokiego poziomu dostarczanych przez Grupę produktów i świadczonych usług z uwzględnieniem zasady ciągłego doskonalenia poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii, usprawnianie systemów zarządzania i kształtowanie etycznego środowiska w Grupie PGNiG, w zgodzie z aspiracjami klientów, pracowników i wszystkich partnerów.
Powyższe wartości w Grupie PGNiG są drogowskazem w podejmowanych działaniach oraz w relacjach ze społecznościami lokalnymi. Traktowane są jako nadrzędna misja realizowana na rzecz polskiego społeczeństwa. Fundamentalne zasady, takie jak: „czyń dobro, unikaj zła” oraz „traktuj innych, tak jak sam chciałbyś być traktowany” stanowią podstawę do rozwijania pozostałych istotnych norm postępowania.
Wytyczne Kodeksu Etyki wspierane są przez Politykę transparentności menadżerów, która wprowadza wyższy standard kultury organizacyjnej, w szczególności w zakresie przeciwdziałania konfliktowi interesów członków organów oraz osób z wyższej kadry kierowniczej spółek Grupy. Zapisy dokumentu:
- definiują, czym jest konflikt interesów oraz jak przeciwdziałać sytuacjom skutkującym powstaniem potencjalnych lub rzeczywistych konfliktów interesów,
- wskazują obowiązki informacyjne względem spółki oraz zasady postępowania wobec osób najbliższych,
- określają sankcje za naruszenia postanowień Polityki,
- zabezpieczają w sposób należyty interes PGNiG.
Poszanowanie różnorodności pracowników oraz respektowanie ich praw jest elementem polityki antymobbingowej oraz przeciwdziałania dyskryminacji w GK PGNIG. Grupa podejmuje działania sprzyjające budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami i środowiskiem pracy, dzięki czemu każda zatrudniona osoba czuje się szanowana. W związku z powyższym Grupa sprzeciwia się dyskryminacji, mobbingowi, prześladowaniu czy molestowaniu, w tym seksualnemu. Regulacje polityki zawarte są w regulaminach pracy poszczególnych jednostek oraz w Systemie zarządzania etyką i compliance w GK PGNiG. Wdrożone postanowienia polityki:
- definiują zachowania niepożądane, które mogą mieć miejsce zarówno w miejscu wykonywania pracy, jak i w podróży służbowej, delegacji oraz wszelkich innych miejscach związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych pracowników;
- wskazują sposoby przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji oraz molestowaniu oraz przestrzegają przed skutkami niezastosowania się do regulacji oraz stwarzania sytuacji zachęcających do ich łamania;
- dostarczają informacji o podejmowanych działaniach, które mają na celu promowanie pożądanych postaw, upowszechnianie wiedzy na temat zjawiska mobbingu, dyskryminacji, molestowania oraz monitorowanie stosowania procedur antymobbingowych w praktyce;
- wskazują obowiązki pracowników, mających na celu przestrzeganie przyjętych zasad, unikanie stosowania zachowań niepożądanych oraz reagowanie i interweniowanie w sytuacji zaistnienia zachowań wykraczających poza normy społeczne;
- określają sposoby zgłoszenia skargi w przypadku zaistnienia sytuacji noszącej znamiona mobbingu, dyskryminacji lub molestowania oraz zasady postępowania prowadzonego przez Komisję.
Grupa PGNiG przestrzega w prowadzonej działalności przepisów antykorupcyjnych. W tym zakresie organizacja kieruje się również regulacjami ponadnarodowymi takimi jak: Konwencja o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, która została przyjęta przez OECD w 1999 roku oraz Amerykańska Ustawa o Zagranicznych Praktykach Korupcyjnych (FCPA).
Każdy z pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, ma obowiązek poszanowania przepisów prawa lokalnego, krajowego oraz międzynarodowego, uwzględniając przy tym regulacje antykorupcyjne, które zostały ujęte w ramach Polityki antykorupcyjnej i prezentowej GK PGNiG oraz obowiązującego w Grupie Kodeksu Etyki.
Regulacje zawarte w Polityce antykorupcyjnej i prezentowej GK PGNiG:
- określają obowiązki PGNiG oraz pozostałych spółek należących do Grupy, a także ich pracowników i współpracowników w zakresie przestrzegania zasad zapobiegania zjawiskom korupcyjnym oraz przedstawiają informacje i wytyczne dla pracowników i współpracowników w zakresie identyfikacji przejawów korupcji oraz postępowania w takich wypadkach;
- dostarczają wytycznych w zakresie przyjmowania i wręczania upominków, prezentów czy zaproszeń na imprezy rozrywkowe, uzupełniając tym samym postanowienia Kodeksu Etyki, Polityka wskazuje szczególne wytyczne dotyczące udziału w imprezach reprezentacyjnych oraz oferowania i przyjmowania prezentów w czasie postępowania zakupowego;
- definiują, jakie czyny mogą być uznane za korupcję i wskazują działania zakazane, których podejmowanie jest zagrożone odpowiedzialnością karną; ponadto, w oparciu o kodeks karny, Polityka wskazuje minimalny i maksymalny wymiar kary grożący pracownikom w przypadku przyjęcia, żądania lub udzielenia korzyści majątkowych, osobistych lub ich obietnicy;
- wskazują zasady postępowań zakupowych, w ramach których powinno być możliwe ustalenie źródeł pozyskania informacji dotyczących przedmiotu zamówienia, identyfikacji osób przygotowujących warunki udziału w postępowaniu, w tym kryteria oceny oraz wzór umowy, jak również określenie zadań członków komisji przetargowej oraz indywidualnej odpowiedzialności; Polityka wskazuje zalecenia w zakresie sposobu prowadzenia komunikacji z oferentami, kierując się zasadą równego dostępu do informacji;
- dostarczają szereg zaleceń w zakresie kontrolowania realizacji zapisów Polityki oraz podejmowania działań prewencyjnych, mających na celu minimalizację ryzyka wystąpienia zdarzenia korupcyjnego lub konfliktu interesów.